Od kilku lat obserwuję rosnącą popularność pit bike’ów w Polsce. Są one stosunkowo nowym zjawiskiem na naszym rynku, ale ich popularność dynamicznie wzrasta. Jakie są ich korzenie, czym się wyróżniają i gdzie można nimi spokojnie jeździć?
Pit Bike co to jest?
Pit bike to niewielki motocykl, który nie posiada homologacji drogowej. Można nim jeździć na wyznaczonych torach offroadowych i kartingowych w Polsce.
Pit bike – historia i rozwój
Pit bike’i wywodzą się ze świata motorsportu jako pojazdy wspierające w strefie serwisowej i padokach. Ich małe rozmiary i zwinność sprawiły, że szybko zyskały popularność nie tylko jako narzędzie pomocnicze, ale również jako forma rozrywki. W latach 90. zaczęły przenikać do użytku rekreacyjnego, zdobywając serca miłośników motocykli na całym świecie.
W Polsce, pit bike’i zdobyły popularność dzięki swojej dostępności. W porównaniu do tradycyjnych motocykli są znacznie tańsze, co skłania zarówno młodszych, jak i starszych adeptów dwóch kółek do spróbowania swoich sił na torze. Zainteresowanie tymi motocyklami rośnie każdego roku, co owocuje powstawaniem nowych torów oraz eventów dedykowanych tej specyficznej kategorii jednośladów.
Konstrukcja i cechy charakterystyczne pit bike
Pit bike’i wyróżniają się kompaktową konstrukcją. Mają małe wymiary, przeważnie zbliżone do roweru BMX, ale mimo to są wyposażone w silniki nieustępujące mocą większym motocyklom. Posiadają koła 10 lub 12 cali oraz różne rodzaje skrzyń biegów, od automatycznych po ręczne.
Najpopularniejsze modele pit bike’ów mają pojemność silnika od 120 cm³ do 140 cm³ i masę około 60-70 kg. Dzięki temu są łatwe w kontrolowaniu i idealnie nadają się do nauki jazdy motocyklem. Istnieją też wersje supermoto, cross oraz Mini GP, dostosowane do różnych typów nawierzchni i stylu jazdy. Pojemność skokowa silnika w pit bike’ach może wynosić od 50 cm³ do nawet 190 cm³.
Dla porównania, mój pit bike marki MRF o pojemności 140 cm³ osiąga prędkość maksymalną do 80 km/h. Solidne wykonanie i dobre wyważenie sprawiają, że jest to pojazd, na którym nawet początkujący motocyklista poczuje się pewnie. Koszt jego zakupu wynosi 6699 zł, co jest bardzo przystępną kwotą jak na motocykl tej klasy.
Różnice między pit bike a motocross
Często spotykam się z pytaniem, czym różni się pit bike od motocrossu. Główną różnicą jest ich przeznaczenie oraz budowa. Pit bike’i są mniejsze i bardziej zwrotne, co czyni je idealnymi do jazdy po torach kartingowych i offroadowych. Motocrossy z kolei projektowane są głównie z myślą o ekstremalnych wyścigach terenowych i są znacznie bardziej zaawansowane technologicznie.
Ponadto, pit bike’i są bardziej ekonomiczne. Ich ceny zaczynają się od około 6 tys. zł, podczas gdy crossowe motocykle potrafią kosztować nawet 40 tys. zł. Dodatkowo, koszty eksploatacji pit bike’ów są znacznie niższe, co sprawia, że są bardziej dostępne dla szerokiej grupy odbiorców.
Lista najważniejszych różnic między pit bike a motocross:
- Rozmiar i masa: pit bike’i są mniejsze i lżejsze.
- Przeznaczenie: pit bike do torów, motocross do wyścigów terenowych.
- Koszty zakupu: od 6 tys. zł dla pit bike, motocross powyżej 40 tys. zł.
- Koszty utrzymania: pit bike mniej wymagający finansowo.
Koszt jazdy na hali lub innym obiekcie wynosi od 50 do 200 zł. Dodatkowe wyposażenie, jak handbary, stojak, kanister, oraz części zapasowe, takie jak crashpady i klamki, są dostępne w przystępnych cenach.
Najlepsze modele pit bike dla początkujących
Gdy stawiasz pierwsze kroki w świecie pit bike’ów, warto zainwestować w model, który będzie odpowiedni na początek. MRF 80 Runner i MRF 120 TTR e-start to dwa modele, które mogę polecić początkującym i są one dostępne na https://pitbike51.pl/
MRF 80 Runner z pojemnością silnika 86 cm³ i mocą 5,5 KM jest świetnym wyborem dla młodszych użytkowników. Jest lekki i prosty w obsłudze, co pomaga w opanowaniu podstaw jazdy. Z kolei MRF 120 TTR e-start posiada mocniejszy silnik o pojemności 120 cm³ oraz półautomatyczną skrzynię biegów, co ułatwia manewrowanie i naukę jazdy.
Dla osób ceniących sobie technologię, świetnym wyborem jest MRF eR 1.6 MX z silnikiem elektrycznym o mocy 1600 W. Pojazd ten zapewnia zasięg do 30 km na jednym ładowaniu, co czyni go idealnym rozwiązaniem dla osób dbających o środowisko.
Minimalny wiek użytkownika pit bike’a to 3-4 lata, brak górnej granicy wieku, ale ważne są wymiary ridera. Pierwszy serwis po 3 mth obejmuje wymianę oleju i sprawdzenie luzów zaworowych. Zaleca się zmienianie oleju co 8 mth, używając oleju Motul 10W40.
Gdzie można jeździć pit bike w Polsce
Jazda pit bike’iem na drogach publicznych w Polsce jest niedozwolona ze względu na brak homologacji drogowej. Na szczęście istnieje wiele innych miejsc, gdzie możesz bez ograniczeń korzystać z tego typu pojazdów.
W Polsce popularne są tory asfaltowe , takie jak w Modlinie, Radomiu, Bydgoszczy czy Toruniu. Na tych torach można nie tylko doskonalić swoje umiejętności, ale także brać udział w różnorodnych wydarzeniach oraz zawodach dla miłośników pit bike’ów.
Jeśli preferujesz jazdę offroadową, wybierz miejsca z trasami dostosowanymi do jazdy w terenie. Pola, lasy i wyznaczone przestrzenie w pobliżu torów motocrossowych oferują mnóstwo frajdy i pozwalają na pełne wykorzystanie możliwości pit bike’a.
Lista miejsc do jazdy pit bike’iem:
- Tory asfaltowe w Modlinie, Radomiu, Bydgoszczy, Toruniu
- Trasy offroadowe i motocrossowe tereny
- Specjalnie przygotowane hale indoorowe
- Lokalne eventy i parki motocyklowe
Zakochałem się w pit bike’ach od pierwszej jazdy. To świetna forma rozrywki i doskonały sposób na spędzenie wolnego czasu z grupą znajomych lub rodziną. Dzięki swoim wymiarom i dostępności są idealnym wyborem zarówno dla młodych, jak i starszych pasjonatów motocykli. Bez względu na to, czy szukasz adrenaliny na torze, czy chcesz po prostu dobrze się bawić, pit bike jest dla Ciebie idealnym rozwiązaniem.